Biežāk uzdotie jautājumi
Parakstīties uz jaunumiem

Ievadi savu e-pasta adresi, lai parakstītos uz jaunumiem

Parakstīties

Rīgas Valda Avotiņa pamatskola – attīstības centrs realizē projektu DUSMOT- NIEKS

Teksta izmērs: A A A

 
Sākums RD IKSD Sabiedrības integrācija Rīgas Valda Avotiņa pamatskola – ...

2017. gada 12. aprīlis

Rīgas Valda Avotiņa pamatskolā – attīstības centrā gandrīz 50% izglītojamo nāk no sociālā riska ģimenēm.  Lielai daļai izglītojamo ir vērojamas saskarsmes  un uzvedības grūtības, kas izpaužas regulārās verbālās un fiziskās konfliktsituācijās gan ar citiem bērniem, gan pieaugušajiem.

Rīgas Valda Avotiņa pamatskolā – attīstības centrā no  vispārizglītojošajām skolām nonāk izglītojamie, kuri savu mācīšanās traucējumu dēļ saskārušies ar apsmiešanu, kas negatīvi ietekmējis šo bērnu uzvedību un radījis saskarsmes grūtības. Bērniem trūkst emociju atpazīšanas un pašregulācijas prasmes. Dusmas ir viena no cilvēku pamatemocijām. Ja dusmas netiek atpazītas un sociāli pieņemamā veidā atreaģētas, visbiežāk seko agresija, pazemināts pašvērtējums un norobežošanās no sabiedrības.

Uz agresīvu uzvedību tendētie bērni un pusaudži ir pakļauti augstam deviantas uzvedības riskam - biežu konfliktu dēļ rodas vēlme neapmeklēt izglītības iestādi, uzsākt lietot atkarību izraisošās vielas, klaiņošana, demolēšana, vardarbība. Izdarīto pārkāpumu dēļ šādi bērni agrāk vai vēlāk nonāk sociālo dienestu un policijas redzeslokā, bet institūcijas vāji spēj motivēt pusaudzi mainīt izveidojušos agresīvo uzvedības modeli un noraidošo attieksmi pret sabiedrību.  

Gan prakse, gan zinātniskā literatūra rāda, ka dusmu izlāde fiziskā veidā – skrienot, dauzot spilvenu vai plēšot papīru u.tml., nav efektīva agresijas mazināšanai. Meklējot efektīvus un jaunus veidus kā palīdzēt agresīvajiem bērniem tikt galā ar savām dusmu izpausmēm, Rīgas Valda Avotiņa pamatskolas – attīstības centra pedagogi uzzināja par Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētājas Līgas Bērziņas izstrādātajām spēlēm, kas ir palīgmateriāls darbam ar uzvedības problēmām skolas vidē. Spēles ir radošs materiāls praktiskai saspringtu situāciju izpratnes veidošanai un risināšanai, kā arī skolēnu emocionālajai audzināšanai.

Viens no preventīvajiem agresivitātes korekcijas darba virzieniem ir konstruktīvas uzvedības apmācība problēmsituācijās un savu emociju apzināšana, šos aspektus ietver “Dusmu kontroles spēle”. Bērni un pusaudži viegli apgūst jaunas prasmes caur rotaļu vai spēli, jo tas ir saistošs veids, kas notur bērnu un pusaudžu uzmanību, pat tad, ja tas sagādā grūtības.

Izmantojot Latvijas Autisma apvienības Līgas Bērziņas izstrādātās spēles “Dusmu kontroles spēle” darbam ar uzvedības problēmām skolas vidē,  plānojam paaugstināt izglītojamo saskarsmes prasmes, spēju izprast sociālās situācijas, mazināt agresīvo uzvedību.

Projektam tiks piesaistīta sertificēta psihoterapeite kognitīvi – biheiviorālajā terapijā un klīniskā psiholoģe Karīna Andersone, kura iepazīstinās skolotājus ar  bērnu un pusaudžu emociju regulēšanas prasmju profilaksi, tiks rīkotas skolotāju domnīcas par šo tēmu.

Bērniem un pusaudžiem ar agresīvu uzvedību tiek nodrošinātas regulāras “Dusmu kontroles spēles” nodarbības, kuras vada skolas sociālais pedagogs un skolas izglītības psihologs. Skolotāji piedalījās “Dusmu kontroles spēles” apmācības nodarbībās un plāno izmantot gūtās zināšanas klases stundās un pagarinātās grupas laikā.

Sociālais pedagogs vadīs arī drāmas pēcpusdienas projekta grupas bērniem un pusaudžiem.

Sadarbībā ar sporta skolotājiem tiks rīkotas sadarbības spēles projekta grupas bērniem un pusaudžiem. Vizuālās mākslas skolotāja iesaistīs skolēnus dusmu kontroles plakātu izstrādē, un veidos plakātu izstādi skolas telpās.

Projekta noslēgumā projekta grupas bērni un pusaudži apmeklēs teātra izrādi.  Teātra izrādes apmeklējums ir nozīmīgs pasākums. Viens no “DUSMOT-NIEKS” mērķiem ir iemācīties pozitīvas saskarsmes prasmes, patstāvīgi pieņemt sociāli akceptējamus lēmumus kontrolēt un izturēt savas emocijas, īpaši negatīvās emocijas, tādas kā bailes.

Rīgas Valda Avotiņa pamatskolas – attīstības centra bērni un pusaudži projekta laikā apgūs pašregulācijas metodes nepiespiestā  un pozitīvā veidā, piedaloties interaktīvās spēļu metodēs, līdzdarbojoties un savstarpēji sadarbojoties. Nodarbību laikā bērni un pusaudži gūs pozitīvas emocijas, kas veicinās pozitīva pašvērtējuma veidošanos.

Skolotāji iegūs pilnvērtīgas teorētiskas zināšanas un gūs jaunas metodes agresīvas uzvedības korekcijai ikdienas darbā, būs iespēja dalīties savā pieredzē ar kolēģiem. Skolotāji  izveidos atbalstu bērniem un pusaudžiem ar agresīvu uzvedību savās klasēs.

Projektam noslēdzoties “Dusmu kontroles spēles” nodarbības tiks turpinātas gan atsevišķās klasēs, gan izglītojamo grupām pēc vajadzības.

Projekts tika uzsākts š.g. 27. februārī un tiek finansēts Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Sabiedrības integrācijas programmā.

 macibas 2.jpg

Rakstu sagatavoja Rīgas Valda Avotiņa pamatskolas – attīstības centra metodiķe, DUSMOT- NIEKS projekta koordinatore Jolanta Āboltiņa

 
 

Komentāru pievienošana

Vārds

E-pasts

Komentārs

Ievadiet attēlā redzamo kombināciju

 
Pēdējo reizi atjaunota 26.septembrī, 2017, 10:06
Adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, Latvija
Tālrunis: 67026816, E-pasts: iksd@riga.lv
Top.LV
www.e-skola.lv